onsdag 28 november 2012

Varmt och kallt


Värme – det är fina grejer det och jag har lärt mig att uppskatta det!

På morgonen är det ungefär 13 grader inne i mitt kök och lite lite varmare inne i badrummet. Att sätta ner sina nyvakna och varma fötter på golvet är en smärre chock. Tack Tack för att jag har varmvatten, annars hade morgonrutinera varit jobbiga.

Just nu har jag 17 grader i vardagsrummet, jag sitter i mitt ullunderställ, min flees och med en kopp varmt te. Har precis startat elementet så snart ska det nog bli lite varmare, jag är mycket tacksam för mitt element! På kontoret har jag en kupevärmare som sprutar ut varm luft på mig. Kupevärmaren, handledsvärmare och te gör susen i ett kallt kontor.

Det är svårt att förklara det här med kyla – det känns som om man alltid är kall. Hemma är varje lokal varm, så är det inte här. Många går in och har på sig ytterkläderna inomhus eftersom alla byggnaderna inte är uppvärmda. Framförallt när du kommer ut utanför storstaden är det inte vanligt att möteslokaler är uppvärmda. 

Förut, under Sovjet, hade de en fungerade centralvärme men i och med kolappsen av sovjet, kriget med Azerbaijan och blockaden (av olja, el och gas av Turkiet och Azerbaijan) underhölls inte detta system och det förstördes. Nu är uppvärmningen av lägenheterna privat och människor använder andra sätt för att få värme – genom element som går på el (med elkontakt), en stor gaslåga på spisen och kupevärmare. Vissa har någon form av egen centralvärme i lägenheterna – men långt ifrån alla.


Värmen hemma i husen/lägenheterna i Sverige kommer att uppskattas!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar