lördag 24 november 2012

Det efterlängtade efterarbetet


Som ni säkert vet finansieras min praktik här borta med hjälp av ett stipendie och i detta stipendie är det inkluderat en månads efterarbete hemma i Sverige som syftar till att stärka den svenska resursbasen som det så fint heter. Jag tror att SIDA vill att vi ska berätta om vår praktik, om våra samabretsorganisationer och om vad våra biståndspengar faktiskt används till. Jag ser verkligen frame mot detta efterarbete och nu, med lite drygt en månad kvar på praktiken börjar det närma sig vilket innebär att förberedelserna är i full gång. Jag är mycket taggad!!!

Jag tänker att jag ska berätta lite mer om vad jag tänker göra under detta efterarbete. Som ni säkert redan vet är Armeniens relationen till Azerbaijan inte nå vidare bra på grund av en konfliktfylld historia. Detta har resulterat i många negativa konsekvenser, bland annat en handel- och gränsblokad, att armenier har få möjligheter att möta azerbajanier, att hatet och ilskan gentemot den andra ökar och en ganska instabil situation i hela södra Kaukasus.

Jag vill försöka spegla denna relationen i form av ett rollspel för ungdomar. Varje ungdom ska få varsin rollbeksrivning och sedan ska de i sina respektive roller försöka diskutera lösningar i Nagorna Karabach konflikten (den konflikt som ligger till grund för hatet, eller i alla fall som fått manifestera hatet). Vet inte hur det kommer att gå men jag hoppas att det kommer att fungera.

Det är tänkt att jag framförallt ska rikta mig mot FN-föreningar och FN-skolor runt om i landet men om ni har några tips och ideer på fler ställen som skulle vara intresserad av detta rollspel så säg till!    


Tänkte även passa på att dela med mig av en bild på utsikten av Jerevan en kall och solig söndagsförmiddag.  


1 kommentar: