tisdag 20 november 2012

Georgien del III, Tbilisi stad

Vilken fin stad, jag kan rekommendera ett besök hit för er som vill ha Kaukasus-och-sovjet-light. Det innebär att ni kan ta er fram med engelska, ni kan förstå majoriteten av skyltarna och ni får inte bara se georgiska kyrkor utan även moskéer, ryska och armeniska kyrkor. Ni kan när vi vill hitta ett europeiskt cafe eller en hamburgerestaurang, på så sätt kan ni hålla hemlängtan och saknaden efter Sverige på en lagom nivå. För er som vill gå lite mer Kaukasus-och-Sovjet-hard-core kan jag rekommendera Jerevan.

När vi första dagen vandrar genom staden hör jag ett par som går och pratar engelska. Jag vänder mig om och tittar för det har tidigare inte hört till vanligheten. Vi vandrar vidare och sen hör jag nordiska, danska tror jag, och åter igen vänder jag mig och för att titta (och är nästan beredd att heja men jag håller mig). Det är betydligt mycket mer turister och internationella arbetare här. Det hålls arbetsmöten på engelska på caféerna och det springer runt människor i kavaj som inte ser ut att vara lokalisar. Jag smälter på något sätt bättre in här.

Staden har satsat mycket på turism och är mer vänt mot Europa än exempelvis Armenien. Det går att parata engelska på caféer och i affärer och de förstår och svarar till och med på engelska! Fint att äntligen kunna göra mig förstådd!!



Tbilisi är en häftig stad. Det är en stad som kombinerar det nya med det gamla på diverse olika sätt. Fallfärdiga hus blandas med nya och moderna hus. Ständigt kontraster. Kyrkor bredvid en moské. Ruckel bredvid palats. Även människorna är mer uppblandade. Kristna (som utgör majoriteten) men även muslimer och judar mitt bland andra. Georgier, armenier, ryskor, turister, azerbajanier – en salig blandning! Jag skulle säga att det är nn större tolerans i Tbilisi. Under mitt korta besök i staden tycker jag mig se att staden genomgått många positiva förändringar i förhållande till sovjettiden. En av de saker jag tänker på är de automater som finns utplacerade runt om i staden där människorna kan betala räkningar och göra andra ärenden, smidigt när alla inte har tillgång internet eller när postsystemet inte är att lita på. En annan, ännu mer synlig inrättning, är den Public Service Hall där massa ärenden kan utföras på ett och samma ställe. Ärenden som betala räkningar, utfärda sitt pass/visa etc., ärenden som rör myndigheterna, medborgarrådgivning etc. är samlade på ett och samma ställe. Smidigt att ta sig dit och fixa allt på en gång. Även minibussarna är moderna, ordentliga och har till och med en linjekarta och en digital skärm som talar om när de kommer!  







Det är en stad som gör framsteg, dock med det västerländska samhället som mål och ideal. Att samhället i och med detta till viss del överger sin historia och kultur är en annan diskussion. Mina tankar och känslor är tudelade om denna västerländska utveckling. Å ena sidan hejar jag på utvecklingen mot ett mer transparant, lättillgängligt och modernt samhälle men jag undrar om det verkligen behöver likställas med västerlandet och våra inrättningar och sätt att se på saker och ting. 




Här är bilder på en synagoga, en rysk, ortodox kyrka, en katolsk kyrka och en georgiska (gigantisk) kyrka)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar