lördag 17 november 2012

Det perfekta Sverige

Här verkar det finnas en tro om att Sverige är perfekt. Sverige är kanske mycket bättre än Armenien men vi har fortfarande mycket kvar att kämpa för hemma.

Jag fick frågan om hur det var att leva i ett land som är helt jämställt. Hon som frågade hade en professor på universitetet som alltid sa att allt var bra och perfekt i Sverige. Som svar på frågan svarade jag att Sverige inte är jämställt även om vi kommit en bra bit på vägen (framför allt i relation till andra länder). Jag berättar även att män och kvinnor fortfarande inte har samma lön, att kvinnor på arbetsintervjuer oftare får frågan om de tänker bilda familj än vad männen får. Jag tror de blev lite förvånade för det passar inte in i deras bild av det perfekta landet i norr.

Under genusutbildningarna brukar jag få vara med och berätta lite om hur jämställdheten fungerar och är i Sverige. När jag pratar om pappaledighet blir de förvånade. När vi pratar om giftemål, pojkvänner och relationer tycker de nog jag är konstig och att vi i Sverige inte är riktigt kloka (här gifter alla sig och att ha sex före äktenskap är inte accepterat, det importeras till och med mödomshinnor, eftersom stigman att ha förlorat oskulden innan äktenskapet är så stor). Skillnaderna är stora och det är kanske egentligen inte så konstigt att de upplever Sverige som perfekt i förhållande till deras referensramar.

Jag pratar om jämställdhet i Sverige under genusutbildning med gymnasieungdomar. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar