måndag 12 november 2012

Att resa bort för att se hemmet

Jag hade en klasskompis under gymnasiet, som efter en resa till Nicaragua skrev en krönika. Krönikan handlar om hur en resa till ett annat land ger oss möjligheten att se på Sverige med nya ögon. Det är kanske naivt att säga men jag tycker redan att jag kan både se och uppskatta det som fungerar bra i Sverige och jag kan också se vad som fungerar mindre bra där hemma. Jag kan betrakta Sverige med nya ögon, något som jag gjort efter alla mina resor.


Det är samma tankar som slagit mig varje gång jag varit ute och rest – att på så många andra ställen i landet är det sociala systemet och de sociala kontakterna så mycket viktigare. Betydelsen av familjen och vännerna är mer påtaglig, sättet att umgås är annorlunda och ibland känns det som att det är mycket varmare sätt att umgås. När det kommer någon på besök på kontoret dricker de alltid kaffe och te och bjuder på någon kaka. En genomsnittlig ungdom går på café ungefär en gång i veckan (och de blev minst sagt förvånade när jag sa att jag gick på café kanske en gång i månaden- alldeles för sällan enligt dom!).  


En bild på min fasad där barnen i trapphuset målat fina gubbar och hjärtan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar