måndag 5 november 2012

Bilder från besök i en fruktträdgård

Jag blev bjuden hem till min praktikantkollegas morfars sommarhus. Det var så fint där och massor med fruktträd och gissa om frukten var god när den plockades direkt från träden. Här är lite bilder så ni oxå kan få se hur fint det var där :)

Persikor i massor, tyvärr är aprikossäsongen redan över. Aprikoserna  är något som det annars är mycket stolta över.

Ännu mer aprikoser.
Jag vet inte hur vi översätter frukten till svenska men det är inte god för fem öre.  Den är supersur  och sträv, jag kunde bara ta en lite tugga men de säger att marmelad och saft av denna frukt är utsökt. Någon gång ska jag köpa lite sån sylt tänker jag. 

Ett granatäpple. De kan väga upp till ett halvt kilo har jag nu fått veta. Jag köpte tre granatäpplen (lagom stora med svenska mått mätt) men när jag visade upp dem för mina kollegor sa de att jag hittat så små granatäpplen och de skrattade gott när jag sa att jag tyckte de var lagom stora.

Granatäppelträdet. Jag ska få ett litet skott av en miniatyrvariant att ta med mig hem, det vore väl fränt att ha ett alldeles eget granatäppelträd hemma!

En mysig katt fanns det där. 

och gott om rosor. Ser ni hur många smutsiga fläckar den har? Det är från regnet som är så smutsigt. Så ser allt ut efter en regnskur, alla bilar blir så fläckiga om de står ute när det regnar.

Torkade aprikoser, det är inte jag som torkat utan det är min praktikantkollegas mormor.

En fin fruktskål hemma hos mig - massor med frukt. Vet inte hur jag ska hinna äta upp allt men min plan är att göra en smarrig fruktsallad!
Jag fick även med mig massa mynta hem som man kan koka gott te på. Så här hänger de på torkning . Nu kan jag dricka gott och nyttigt och egengjort te på kvällarna!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar