fredag 16 november 2012

Genusutbildning nr. 2

Häftning av papper i taxin...
Dagen börjar med att min kollega kommer en och en halv timme sent till kontoret eftersom hon hämtat upp lite foldrar på vägen (jag har snällt väntat hemma eftersom jag inte har någon nyckel till kontoret).  Eftersom vi nu ligger en och en halv timme efter i förberedelserna får vi fullt upp. Vi kopierar, plockar fram allt, räknar, lägger papper i foldrar i en väldig fart (och jag kastar i mig lite mat medan papperna kopieras). Vi hinner inte få klart allt och en halvtimme sena lämnar vi kontoret. Under taxiresan försöker vi göra klart det sista, så vi (jag, min kollega och de två utbildarna) häftar papper för fullt i svängarna. 

Efter ca en timme i taxin är vi framme i staden som vi ska ha utbildningen i. Vi kommer fram kl. 15.00 och då ska vi börja utbildningen. Inget är iordningställt. Tack och lov kommer folk sent så kl. 15.15 när alla har kommit har vi hunnit ställa fram allting nästan.    



Utbildningen blir bra och ibland stundtals är det svårt för våra utbildare att få tyst på gruppen på grund av diskussionerna. 

I pausen är jag mycket populär, kanske för att deltagarna vill öva på sin engelska som de lärt sig. Jag har ca 10 unga armenier runt om mig som frågar mig diverse frågor, allt från var jag bor, hur gammal jag är (och när jag säger att jag snart är 24 säger de att jag ser mycket yngre ut), vad "jag älskar dig" heter på svenska, vad jag jobbar med etc. Sen ska det tas massa kort med mig på och så ska de utbytas facebookkontakter.

jag var kanske inte sådär superbekväm med all uppmärksamhet men det är inte så mycket att göra åt... 

Vid slutet av föreläsningen frågar utbildarna om de får ta ett exempel med mig i. Javisst säger jag och de berättar för publiken om hur jag, när vi skulle bära in allt material till salen, själv bar in de tunga lådorna (de andra överlät det till killarna som kom och hjälpte oss). Och jag kommenterade situationen (och försökte förklara mitt beteende) och sa att detta oxå är en del av jämställdhet. Varför ska killar alltid bära de tunga sakerna? Varför ska kvinnor alltid få hjälp med tunga saker, vi kan ju faktiskt oxå lyfta! Vet inte riktigt om mina tankar gick fram till publiken men jag hoppas det! 





I taxiresan hem stannade vi till längs motorvägen för att jag skulle få ta en bild på berget Ararat. Vet inte om det mest var för min skull eller för att min kollega skulle få passa på att ta lite kort (vilket är en av hennes favoritsysselsättningar). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar