torsdag 22 november 2012

Georgien del V, Sulfat bad

I Georgien passade Daniel och jag på att besöka traditionella turkiska sulfatbad. Det var en intressant, spännande och lite färmande upplevelse. Kvinnor och män badar skilda åt så jag blev styrd och sedan in puffad av den lilla receptionsdamen till kvinnornas bad. I omklädningsrummet, fullt av äldre damer, traskar jag fram till ett skåp men det gick inte för sig utan åter igen blir jag styrd till ett annat skåp som jag fick använda. Jag ska ärligt säga att jag var lite obekväm i situationen och visste inte riktigt hur jag skulle bete mig så jag studerade hur de andra gjorde och gjorde sedan ett eget försök att smälta in.

Ingen bikini, ingen handduk (jag försökte ta med mig den in men det fick jag inte!) och sedan var det bara att gå in i ”bad-delen” där det var massa ånga, äldre rynkiga och glada damer (60 +) duschar (rör som det rann vatten från) och en varm pool på två kvadratmeter och massa skrubbning.  Skrubbning var det som gällde. Jag fick erbjudandet att bli skrubbad för en liten slant men tackade vänligen men bestämt nej efter att sett hur det fick till, lite för närgånget för min del. De som betalat för en skrubbning fick skrubbningen ut av en kraftig kvinna som skrubbade den andra kvinnan så ordentligt att gäddhänget svängde och hoppade och skinkorna darrlade ordentligt på henne. Lite för närgånget för att jag skulle vilja prova utan jag nöjde mig med att skrubba mina fötter, njöt av att bada fötterna i en varm pool och sedan tog jag en varm och lång dusch. Sen när jag duschat och badat klart och fått på mig kläderna gjorde jag två inbakade flätor i håret – och då lyckades jag minsann imponera på dessa rutinerade kvinnor. Det kändes faktiskt bra efter att under en timmes tid känns mig mycket bortkommen, förvirrad och uttittad.








Bilder på hur badhusen kan se ut på utsidan. På insidan var det mycket turkost och färgglatt kakel. Lite slitet och rör (utan sil) som det kom vatten ur. Av förståliga skäl känndes det inte lämpligt att ta kort inne i badhusen (tror inte att jag hade blivit så poppis hos tanterna då!)

Jag råkade även på på mig mitt fina storasystersilverhalsband som jag fått av Lina. Det blev alldeles svart av all sulfat. Har ni något bra tips på hur jag får det att se ut som silver igen. Plattan lyckades jag få ren igen med vatten, salt och aluminium men kedjan är fortfarande ganska mörk... Tips mottages tacksamt!

1 kommentar:

  1. hihihi! Jag kan inte sluta fnittra! det skulle vara så roligt att vara med dig bland alla coola damer!
    Halsbandet fixar vi! Det går jättelätt att fixa en ny kedja, gjorde det åt alva för ett tag sen. Typ 100 kronor eller nått! ingen fara alls! :)

    SvaraRadera