fredag 23 november 2012

Georgien del VI, Det georgiska FN-förbundet


Vilken skillnad från det armeniska. Kontoren var stora, fina och fräscha. Här finns omkring 30 anställda till skillnad mot Armeniens två. Innan jag åkte iväg till Armenien fick jag beskrivningen om att det armeniska FN-förbundet var mer likt en folkrörelse och en gräsrotsorganisationen medan det georgiska FN-förbundet liknade mer en etablerad organisation, lite mer kontor och koordination än kontakt med gräsrötterna. Jag är benägen att hålla med om dessa beskrivningar.

Efter besöket på det georgiska FN-förbundet är jag fylld av inspiration och hopp om att det går att förändra och jobba med dessa frågor. Georgien möter många problem i samhället, bland annat finns det många minoriteter, framförallt är det armenier och azerbajanier som har svårt att ta sig in i samhället eftersom de inte pratar georgiska och de gemensama språket ryska används inte i någon större utsträckning här. Dessa minoriteter blir isolerade i samhället och det hela blir inte bättre av att de inte är så förtjusta i att prata och samarbeta med varandra.

På de georgiska FN-förbundet jobbar de med flera olika projekt. Här följer en kort presentation om några av dem.

  • ANI (advancing national integration) jobbar med integration av minoriteter på flera olika sätt. Genom talkshows på TV som tar upp dessa ämnena, genom utbildningar, utbyten och träffar.
  • Civil.ge – där samlas, skrivs och publiceras opartiska nyheter på engelska, ryska och georgiska. På så sätt kan hela befolkningen få ta del av opartiska och pålitliga nyheter om vad som händer i samhället.
  • Confidense Building (finansieras av SIDA genom det svenska FN-förbundet, samma projekt som även finns i Armenien). Under detta program jobbar de med förtroendeskapande åtgärder, både nationellt inom landet och regionalt gentemot hela södra Kaukasien.  
  • Senior Firend – Detta projekt gick rakt in i mitt hjärta och jag gillar det mycket! Under detta program låter man en äldre framgångsrik person som paras ihop med en yngre person som på något sätt har det jobbigt i samhället. De, senior och junioir friend träffas en gång i veckan och junior firend får söttning, coachning och inspiration av sin senior friend. Projektet har fått många lyckade resultat och jag är helt såld på idén!
Det georgiska FN-förbundet jobbar med många projekt som finansieras av USAID . 

Jag fick chansen att besöka ett av deras projekt kopplade till intregration. Här får jag och Daniel en visning av ett samhälle som består av internflyktingar. Regeringen, med hjälp av tyskt bistånd (om jag minns rätt) byggde denna by där  flyktingarna kan bo tills (om) de kan flytta tillbaka till de omstridda områderna i norra Georgien

Bilen som vi åkte men och den finfina utsikten! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar