söndag 18 november 2012

Georgien del I, Jag har…



Det har hänt ganska mycket under den senare veckan, ni fick ju se några bilder för ett tag sedan och nu tänkte jag att det är dags för lite text. Jag låter de kommande dagarnas inlägg upptas av denna resa (för att klämma in alla intryck i ett inlägg skulle bli lite för mycket)! Till en början kommer här en liten lista på några av de saker jag gjort i Tbilisi (är nu tillbaka i Jerevan):



Jag har…
… ätit på restaurang och suttit alldeles för länge på caféer, drickandes te och ätit smarriga kladdkakor, druckit en underbart god jordgubbsmoothies, ätit getost (nästan tårögd av den goda smaken) och använt caféernas internet till max!
… tagit massa kort med kameran, både lämpliga och lite mer olämpliga (som när det var förbjudet att ta kort i tunnelbanan) Jag har spanat på häftiga byggnader och snällt poserat framför dem och kameran.
… varit en tvättäkta turist och gått på en guidad rundtur med en guide.
… smakar massa god mat, georgisk, europeisk, rysk – jag har till och med försökt beställa in mat genom att rita (ritade en svamp eftersom ingen av oss kunde göra oss förstådd på ryska/georgiska/engelska).
… upplevt nya saker som att åka i en gammal sovjetisk tunnelbana och befunnit mig i en skumapande minibuss med rysk musik i högtalarna.
… hamnat mitt i en fredlig kristen demonstration.
… köpt nya skor i gångarna under gatorna i Tbilisi och fått tillhörande skavsår.
… känt mig som om jag var 50 år äldre eftersom mina ben varit så trötta av allt spatserande, vandrande och alla trappsteg.
…. bjudit in mig och Daniel in i en bagarstuga för att få se hur de bakar bröd för att sedan köpa ett smarrigt och gott bröd av bagarna.
…. åkt upp i en jättehög byggnad med en glashiss bara för att titta på utsikten (höll krampaktigt om handtaget, lite för skrämd för att kunna njuta av utsikten).
… täckt mitt hår och huvud när jag gått in i ortodoxa kyrkor.
…. också under denna minisemester frusit och önskat att jag hade packat ner mössa och vantar innan jag satt mig på bussen till Tbilisi.
…. också uppskattat varmvatten och en varm dusch.
… dessutom njutit av lakris, nästan riktig lakris!

Ja, en fin semester och ett skönt avbrott från vardagen. Gett mig massor med energi och lust att ta mig an de kommande månaderna.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar