måndag 26 november 2012

Khash


En gång – aldrig mer!

En bild på soppan och den traditionella
vodkan (lånad från Wikipedia)
I söndags provade jag den traditionella armeniska rätten Khash – det känns nästan som ett måste om man är här en längre tid (det pratas nämligen ofta om denna måltid). Khash är en soppa som kokats av koben, kofötter och ibland även inälvor. Detta kokas (inget salt eller några andra kryddor tillsätts utan det är bara kodelar) under en hel natt - ända tills köttet nått en geleaktig konststens och lossnar från benen. Sen serveras soppan varm och då brukar man krossa lavash (typ tunnbröd) i soppan för att göra den mer matig. Salt och vitlök tillsätts efter egen smak. Till detta serveras också vodka.    

Soppan är som sagt traditionell här i Armenien och äts bara under de månader som innehåller ett R (dvs. alla månader utom maj – aug). Soppan äts på morgonen eftersom tjänstemännen/kvinnorna som ursprungligen lagade den brukade koka soppa under natten (för att inte bli påkomna) på de köttrester som blev kvarlämnade efter värdfolkets stora fester.

Så kl.10.00 i söndags begav jag och några andra utlänningar ner till en restaurang för att testa på denna tradition. Det bars in en soppa luktades överkokat gelekött (vet inte hur jag ska beskriva – det är nog det bästa jag kan komma på) och så serverades det vodka. Ja, det var intressant. Jag gillade inte smaken – tuggorna växte i munnen på mig trots att jag nästan fått bort all smak med hjälp av extra mycket salt och vitlök. Jag lyckades i alla fall få i mig knappt halva soppan och så provade jag äta lite av de där geleiga köttresterna (bara för att prova, smakade inte så mycket utan var mest geleigt och segt). Och så den traditionella vodkan kl. 10.00 på söndagsförmiddag. De ni, en annorlunda start på en söndag!

Som sagt, jag är glad att jag provade men en gång – aldrig mer!      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar