tisdag 13 november 2012

Nu har vi haft första genusutbildningen och den blev riktigt lyckad!

Under en helg har 15 ungdomar, gymnasieåldern, diskuterat genus, teamwork och kommunikation. Det var allvarliga diskussioner blandat med mycket skratt och roliga övningar. Vi började dagen med en introduktion och jag blev ihopparad med två armeniska ungdomar som intervjuade mig på engelska. Sen redovisade de inför hela gruppen vilka armeniska ord jag kunde, det var inte allt för många! Men de skrattade gott åt att jag lärt mig att säga åt bussen att stanna (det är visst roligt - de flesta skrattar åt det!).




Även om diskussionena var på armeniska så lyckades jag med hjälp av översättning förstå att de baland annat diskuterade om homosexualitet är en sjukdom, känns som om de ligger långt efter vad gäller sådana frågor... Men det är väl positivt att det i alla fall diskuterades.


Diskussionerna blev ibland häftiga, bland annat när det diskuterades om det var kvinnans uppgift att ta hand om barnen. Även jag fick vara med och berätta om hur jämställdheten ser ut i Sverige, vilka problem vi har och hur jag upplevde mans- och kvinnorollen här i Armenien.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar