lördag 13 oktober 2012

Jerevan i bilder

Jerevan, huvudstaden i Armenien är den stad som jag bor i. Här bor det ungefär 1,5 miljoner människor och det ska visst vara en av de äldsta städerna i världen. Den ska ha grundats redan 782 före kr. Så iår, den 14 oktober firar staden sin 2794:e födelsedag. De ni!

Staden är byggd som en amfiteater så att man från alla delar ska kunna se berget Ararat från alla håll i staden  (jag tänker att jag ska berätta mer om Ararat i ett annat inlägg).

Överallt i staden ser man byggnader som är rosa. Det är en lavasten som heter tuff. Överallt är det rosa, grått och beige och byggnaderna är på många ställen gigantiska. Den som gjorde planen för staden ville visst att Jerevan skulle kallas för den rosa staden.

Här är massa bilder från staden:

Gissa om det var många trappsteg upp till toppen? Jag hade träningsverk i mina vader två dagar efter.

Utsikten från toppen - SÅ FINT! Helt klart värt det. Ser ni bergen i bakgrunden? Det är de som alltid ska gå att ses eftersom staden är formad som en amfiteater.


En av 100-tals statyer på massa komponenter, författare, poeter och  kulturnissar.

Flygande svanar vid svansjön - det finns oxå levande svanar - fyra vita och två svarta. 

Fina grässkulpturer. Borgmästaren ska visst ha tyckt att staden behövde piffas upp så nu finns det sånnahära gröna skulpturer lite överallt i staden. 


Stora kontraster i staden. Förfallet och nybyggt bara 100 meter från varandra. 


Ett av många fina caféer - de kryllar av dem! 


Viktiga byggnader, stora och maffiga. 


Jag hade aldrig i hela mitt liv gjort det där!!!

Moder Armenia - hon vaktar tryggt över oss här i Jerevan!

 

2 kommentarer: