tisdag 30 oktober 2012

Fågelfrön

Ni vet sådana där frön som vi ger till fåglarna, som har ett svart skal och när man skalar den så finns det ett solrosfrö där inne. De sitter jag numera och knaprat på på kvällarna.


Jag blev introducerad till det hos min granne. Måste säga att min skalning av fröna har gjort stora framsteg under den senaste veckan. Nu har jag kommit på trixet, man ska klämma dem på bredden, då delar de sig och solrosfröet kommer ut. Men jag kan inte äta för många för jag får fortfarande ganska ont i fingrarna av allt skalande. Jag förklarade för grannen att vi inte skalade solrosfröna utan att vi köpte dem utan skal och att vi hade dem i filen – han skrattade.  

När jag stolt berättade på kontoret att jag ätit och skalat solrosfrön skrattade de glatt och tyckte att det var mycket lustigt att vi inte gjorde det i Sverige.

Jag måste säga att det är både trevligt och mysigt att sitta och skala solrosfrön på kvällskvisten framför ett tv-program eller vid ett samtal och en kopp te. Ni kanske ska testa, gå till djuraffären och köp lite fågelfrön med skal och börja skala – de smakar mycket godare när man skalat dem själv!

 

1 kommentar:

  1. Åh jag älskar dem, vi åt det mycket i Spanien! Du har en fantastiskt blog, så roligt att följa dig, trots att vi inte pratat alls sedan Härnösand känns det som om jag har rätt bra koll på dig ;) Massa kramar från Gambia!

    SvaraRadera