torsdag 11 oktober 2012

Gas

Har jag berättat om den där nedrans gasen som jag har i lägenheten?
Den gör mig ganska nervös faktiskt! Jag ska berätta två, i efterhand roliga historier:  

En gång när jag stod i duschen (varmvattnet värms upp av en gaslåga) började gaslarmet att låta. Gaslarmet låter när det är gas i rummet. PANIK! Ut ur duschen och på med handduken, alldeles blöt! In i köket (där uppvärmaren sitter) öppna fönstret. Sen i panik ringer jag min engelsspråkiga granne men han är inte hemma – han är på jobbet (tur för annars hade han fått sig ett gott skratt när jag står där med droppande hår och en liten handduk). Ungefär samtidigt slutar det pipa – gaslarmet har strypt gasen in till min lägenhet. Phuu! Jag kan andas ut men stänger dörren in till köket så att gasen inte ska sippra ut i lägenheten. När grannen kommer hem testar vi att slå på gasen igen (som man gör ute i trapphuset) och den läcker fortfarande. Han ringer hyresvärden och förklarar som kommer och byter ett batteri och säger att nu ska det nog fungera igen – och det där gaslarmet det brukar jag inte ha på – det är nästan fånigt!!
Det har fungerat bra sedan dess men nu stänger jag alltid av huvdusgasledningen när jag använt varmvatten eller använt spisen.  

Den andra historien inträffar när jag är på turistresa i landet. Jag befinner mig 5 timmar bort från lägenheten (i en annan del av landet) när jag kommer på att jag nog inte stängt av plattan (gaslågan) när jag kokade vattnet i morse. Helt säker på att jag inte stängt av den – har inget minne av det. HJÄLP! Jag ser framför mig hur hela spisen smälter och exploderar, hur lägenheten brinner och bara kaos. Jag ringer i panik till min kollega och säger att jag nog har ett litet problem – hennes kommentar gör det hela inte bättre – hela lägenheten kan ju vara i brand! Men oroa dig inte Tove – vi löser detta. Hon ringer i sin tur hyresvärden (som inte pratar så mycket engelska så jag vågade inte ringa dit direkt) som beger sig till lägenheten med extranyckel för att stänga av plattan. Det visar sig givetvis att jag faktiskt stängt av plattan på morgonen. Pinsamt och genant av mig att dra igång allt detta! Men bättre att vara på säkra sidan.

Så hädan efter kollar jag alltid flera gånger att gasen är av och säger det högt till mig själv så att jag vet att jag kollat. Nu måste väl ändå gasäventyren vara slut?!  

1 kommentar:

  1. Alltså det här med gasen låter lite för spännande för att vara bra! Jag kan också noja över om jag stängt av nåt, men att göra som du skriver och prata med sig själv brukar faktiskt funka tycker jag.
    Och hej och hå, den där gurglingsövningen låter inte helt sund kan mina små logopedöron tycka. Hur menar hon att det ska hjälpa? Man blir ju nyfiken. Kram på dig!

    SvaraRadera