söndag 21 oktober 2012

En till utflykt i detta fina land


Igår, lördag, gjorde jag en utflykt till de södra delarna av landet och jag har nu sett ännu mera kyrkor!
Ni ska veta att det är så mycket berg i det här landet, det omger en hela tiden och de är höga som bara den. På kvällen blir det så himla fint när det blir så fint ljus på dem och skuggorna och molnen - ja, det är fint ska ni veta!!

Igår spenderade vi (jag och 20 andra som var nyfikna på att se mer av landet) ungefär åtta timmar i en buss som tog oss ner i landet. Mig gjorde det inte så mycket eftersom det var så mycket att se genom rutan. Rätt var det är så kommer det en massor med får på vägen, eller ett gäng kossor som chauffören skickligt vejade för. Vi åkte förbi massor med mindre byar och livet där måste vara helt annorlunda än livet i storstaden, helt andra förutsättningar och på kontoret säger de alltid att det är MYCKET sämre ställt på landsbygden och jag måste säga att jag förstår nu när jag sett det med egna ögon.








Gårdsförsälning av vin vid ett rastställe - helt ok vin faktiskt!
  
Ett av många hus ute på landsbyggden.


Första stoppet vi gjorde var i Noravak, en kyrka (eller snarare tre kyrkor) inklämd mellan massor av berg. Jättefint och superhäftigt. Men jag kan inte låta bli att undra varför de i hela fridens namn väljer att placera alla kyrkor på dessa otillgängliga ställen... Här finns i alla fall en av få avbilder av Gud, på bilden har ansiktet mongoliska ögon eftersom det var mongoler som byggde kyrkan någon gång på 1300-talet.






Detta ska föreställa Gud med mongoliska drag...!



Nästa stopp var i Tatev. Där har det nyligen byggts världens längsta kabinbana som tog oss från en klippa till  ännu en kyrka (eller två kyrkor rättare sagt). Jättefin åktur i kabinen. Så fin utsikt!!

Om ni följer dessa länkar så kommer ni att få se lite hur det såg ifrån kabinen.
http://youtu.be/JppViAVgVV4
http://youtu.be/gq8f9oQciiQ
Trevlig åktur =)



Utsikten från resturangen som vi åt lunch på!

Kabinbanan som gick UPP och NER!

Vi som åkte med i den. 
Jag som njuter av utsikten





Kyrkan (kyrkorna) Tatev - guds vingar eller något sånt tror jag det översätts





En av många korsstenar som finns överallt - dessa är inristade i kyrkan. 

Ett tron som visst ska svaja om det kommer en millitärtrupp eller en jordbävning

och så var det ett bröllop där!!

 Sista stoppet var vid Karahunj eller (Zorats Karer). Det är som Stonehenge i England fast mycket mycket äldre, det ska visst vara 7500 år gammalt. Det var massa stenar mitt ute i ingen ting. Stenarna hade massa hål i sig som visst ska ha något astrologin att göra. De tros ha fungerat som astrologiska mätverktyg för länge sedan.









Kallt som bara den eftersom det blåste så mycket men jag hade laddat med mina varmaste kläder.

En fin resa och många fina minnen!

1 kommentar:

  1. Mamma och Staffan21 oktober 2012 kl. 10:50

    Vad roligt att få se dina bilder!!
    Svindelkänsla i kabinen =)

    SvaraRadera