onsdag 10 oktober 2012

Att gurgla med soda och salt

Jag har varit lite småkrasslig - nästan sedan jag kom hit tror jag. Men nu får det lov att vara bra med det tycker jag. Verkligen!

I början rann näsan som bara den - jag skyllde på flygets kalla AC som många gånger tidigare gjort mig förkyld och snorig. Min hyresvärd hävdade dock bestämt att det berodde på att jag bara hade strumpor på mig inomhus - här i Armenien ska skorna vara på (nu har jag köpt mig ett par fula och fluffiga men varma röda tofflor - så nu är hon nöjd).

Efter det fick jag sådan hemsk halsbränna - vilket vi spårat tillbaka till att jag käkat för mycket yoghurt som är ganska sur här borta. Halsbrännan är efter några veckor med kokas potatis, ris och kamomillte bättre, nästan helt borta!

Nu, den senaste veckan, har jag blivit så tjock och trång i halsen - jag vet inte varifrån men så är det i alla fall. Jag berättade det för min kära kollega (som tidigare läst till sjuksköterska, så jag borde kunna lita på råden tänker jag - annars har jag fått några intressanta råd som jag inte vet om jag vågar prova) förberedde genast en kopp med varmt vatten och salt som jag skulle gurgla. Hon fick mig oxå att lova att jag skulle göra samma sak innan jag skulle gå och lägga mig - fast då skulle jag blanda salt och soda i det varma vattnet och sedan gurgla det - observera inte svälja!

Så de senaste kvällarna har jag blandat ihop denna gurgeldrink och gurglat som bara den. Smakar inte alls gott kan jag tala om men om det hjälper är det kanske värt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar