onsdag 17 oktober 2012

Att vara född här


Ibland brukar jag tjuvtitta på mina grannar genom fönstret eller på mina medpassagerare i minibussen och så brukar jag fundera på hur de lever sina liv. Vad gör de om dagarna? Vad pratar de om på kvällarna? Vad är deras favoritmaträtter? Vad tittar de på för TV-program? Vad gör de på helgerna?

Tänk att de lever hela sina liv här. Barnen som brukar måla glada gubbar på min fasadvägg kommer att växa upp här och förhoppningsvis stanna här hela livet (för Armenien har problem med att behålla sina medborgare kvar i landet).

En främmande men relevant tanke brukar slå mig – hur hade det varit om jag varit född och uppvuxen här? Vad hade jag gjort på dagarna? Hade jag kunnat gå på universitetet, hade vi haft råd? Hade hela familjen trängt ihop sig i en lite trea?

Min praktikantkollega (som sedan 10 år bott i USA) säger att hon vill att sina barn ska växa upp i Armenien och inte i USA för hon hade en sådan fin barndom här. Hon vill att sina barn ska få samma fina minnen. Hade jag varit född här hade jag nog också haft fina barndomsminnen, fina värderingar och ett bra liv – fast mätt med helt andra parametrar och mått än i Sverige. 

Hur har denna människans liv varit?
 Hur ser hans vardag ut?
Vad tänker han på?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar