tisdag 2 oktober 2012

Den hemska främlingsfientligheten


Den är stor här, skrämmande stor och betydande. Det är faktiskt ganska jobbigt att höra, det gör ont i mig.

De berättar att om man ser en ”nigger” (så sägs de här – jag blev lite paff när jag hörde det första gången) på andra sidan gatan så pekar man med hela handen tvärs över gatan på denne stackare. De kommer oftast inte hit till Armenien och när de väl kommer så tittar folk med gapande mun nästan.

Och araberna – eller snarare muslimerna – huva, de är farliga säger de. ”De är inte som vi. Vi är bättre, de är sämre.”   

”Tove, är du inte rädd för att de, muslimerna, kommer att ta över ert land. De får ju så många barn. Så hände det med vårt land (Nagorno Karabakh) som nu tillhör azerbajdzjan."  

FY, det är inte alls kul att höra detta. Det gör ont i mig. Jag försöker så gott som det går bemöta med kloka och logiska argument. Med vad jag tycker men det är inte alltid så lätt. Tack och lov delar inte alla dessa uppfattningar och det är väl tur det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar