måndag 10 september 2012

Jerevan


Jerevan är Armeniens huvudstad (här bor det 1,3 miljoner människor) och det är i den som jag bor och lever i för tillfället. Det må vara fördomsfullt av mig men det märks verkligen att det är en före detta Sovjetunionsrepublik. Många byggnader är gigantiska komplex och alla byggnader är en blandning av färgerna grå, bruna, röda och beige. Byggnaderna är slitna och lite söndriga här och där och dåligt underhållna. Som det var i ett stort behov av en ordentlig renovering men att det inte finns pengar till det. Nere i centrum finns det finare, nybyggda byggnader. Men det är främst dem i centrum och så lite affärer här och där som är finare, annars är allt lite fallfärdigt och slitet.

Trafiken är helt galen, jag skulle aldrig koma på tanken att köra här! Min handledare ger mig ständigt förmaningar om att se mig för ordentligt varje gång jag ska gå över vägen – se dig för åt varje håll, framåt, bakåt och titta en gång till. Det gör jag också! Jag antar att det är något som man blir van med efter ett tag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar