söndag 23 september 2012

Att vara vegetarian


Förutom att det känns som om jag bryter varenda kulturell kod här borta (utan att vara det minsta medveten om det) upplevs jag som konstig och knasig när jag inte äter kött.

Det är inte många som träffat på en vegetarian tidigare och de tycks tro att jag inte tycker om kött. Att det är därför som jag inte äter kött.

Förklaringen att det är för att vårt klimat inte mår bra av att äta för mycket kött går inte alls hem. Den köper de inte! När jag sedan förklarar att sojan, som vi matar våra kor med hemma i Sverige, har växt upp i Brasilien (där de huggit ner massa regnskog för att få plats med sojaplantagen) och sedan fraktats hela vägen till Sverige så skrattar de och säger att de har vi aldrig hör förut! Nej, det var konstigt det! Så kan det ju inte vara.

Här äter man massor med bröd och kött. Det är kött hela tiden, kött i olika former. Jag kommer inte undan det. Jag har faktiskt smakat lite kött för jag tänker om jag ska kunna komma in i kulturen på ett bra sätt måste jag försöka att leva på deras villkor och här är man som sagt inte vegetarian. Jag vill dessutom inte vara otrevlig och tacka nej när folk bjuder mig på mat. Hur smakade det då när jag inte ätit kött på 5 år? Ja, jag kan inte säga att jag tyckte det var sådär supergott och jag tycker fortfarande att det luktar lite äckligt men jag kanske vänjer mig om jag blir bjuden på det flera gånger.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar