måndag 10 september 2012

Att möta en ny kultur


Ja, det är minsann inte lätt ska jag säga er och när man väl upptäcker att man gjort fel kan det både bli pinsamt men också roligt! 

Det där med att hälsa brukar ju vara lite olika i olika kulturer. Så jag tänkte att det är väl lika bra att fråga! Så när min hyresvärd (som jag träffat innan) kom in på kontoret frågade jag min handledare hur jag borde hälsa och fick följande svar: En handskakning om ni inte känner varandra, en kyss på kinden om ni känner varandra väl. Sen sa hon något på armeniska till hyresvärden som skrattade och sen var det dags för oss att hälsa – hyresvärden sträcker inte fram någon hand så jag tänker att det blir nog kanske en kindpuss och förberedde mig på det men sen kom det ingen puss från henne utan det blev någon form av kram. Det blev i alla fall bara knas alltihopa! Mina kinder blev ganska röda, jag skrattade lite tafatt och alla andra fick sig ett ordentligt skratt. Det är ju roligt att de får något att skratta åt! Summa summarum vet jag fortfarande inte hur man hälsar men en rolig stund fick vi i alla fall :)

På kontoret där jag jobbar (eller praktiserar heter det) tyckte jag att det blev lite varmt om fötterna så jag tog av mig skorna för att svalka dem lite. Sen fick vi besök och gick fram barfota (inte hade jag någon tanke på att sätta på mig skorna). Det bjöds på kaffe och kakor. Sen när besöket gått frågade min handledare om jag gick barfota - ja, jag brukar göra det ibland sa jag. Sen kom jag på att det kanske inte var så vanligt att springa omkring barfota, så jag frågade och hon sa, ja, det är väl ok när det bara är vi har men annars ska man nog ha på sig skorna. Så hädan efter ska jag minsann ha mina skor på mig!  

Dom tycker också att jag är konstig när jag säger att jag brukar gå och lägga mig vid tio – elva tiden. Det gör man visst inte här, här är man uppe till ett – två på natten och sen går man inte upp förrän sent dagen där på eftersom man börjar jobba vid nio eller snarare tio. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar