tisdag 11 september 2012

I kristendomens vagga


Visste ni att Armenien är det land som först införde kristendomen som statsreligion? Det sägs även att Noaks Ark landande på berget Aragats som ligger precis utanför huvudstaden. Jag befinner mig mitt i kristendomens vagga. Fast spontant känns och märks det inte så mycket. På kontoret verkar ta det för givet att jag är kristen, de frågar inte om jag var troende utan vilken inriktning inom kristendomen som jag tillhörde. Kristendomen i Armenien är apostolisk, det vill säga att det var två apostlar som kom hit med kristendomen.  

 I helgen tog de två tjejerna på kontoret med mig på en utflykt ca. en halvtimmes bilfärd utanför stad till den äldsta kyrkan i Armenien, byggd år 301. Kyrkan var byggd i samma färger som allt annat här, det vill säga röd/grå/grun färg. Vi klev rätt in i någon form av gudstjänst där människor fick nattvarden. Prästen, eller fadern som de kallade honom för, stod i mitten ikväll en vit dress med massor med guld på och delade ut nattvarden. Runt honom stor män klädda i röda klänningar med guldbroderier och svingade med rökande lyktor. Sen var det en kör, där alla var klädda i svar (vissa till och med med svart luva). Jag måste säga att jag kände mig lite bortkommen men sneglade på de andra hur de betedde sig och försökte göra som dem. 

Det var roligt att komma ut lite från staden och se lite annat, se hur det fungerar utanför staden, hur landsbuggden ser ut och så. När jag fått till det ska jag lägga upp bilder! Jag lovar!

Till dess får ni hålla till godo med denna länk:
 http://www.armenianchurch.org/index.jsp?&lng=en&fb_source=message
och googles bilder:
https://www.google.com/search?q=echmiadzin+church&hl=en&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=QZJLULKANbHP4QS2i4CQCw&ved=0CEMQsAQ&biw=1066&bih=585&fb_source=message

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar