lördag 15 september 2012

En Äkta (armenisk) Tråkmåns


Ja, det är nog så som jag uppfattas ibland. Det beror nog dels på att jag inte riktigt lyckats knäcka alla kulturella koder än (som hur man hälsar, svarar, beter sig och så vidare). Dels på att jag blir så trött av alla intryck.

När jag kommer hem från jobbet orkar jag knappt laga mat (med jo, jag lagar ändå eftersom man måste äta!). Men efter det somnar jag i princip ovaggat och vaknar av att klockan ringer för att jag måste iväg till jobbet igen. Så som jag har förstått det är det inte riktigt så som dygnsrytmen ser ut här. Min snälla och omtänksamma granne vill att jag ska komma över och dricka te, en kopp kaffe eller en öl på kvällarna. En annan vill att jag ska med på konsert, en tredje tycker att jag måste ta lite promenader på kvällarna för att sysselsätta mig. Man ska vara så himla social, pratglad och sällskapssjuk. Så om jag bara går hem efter jobbet och laga mat och på sin höjd läsa en bok så anses jag säkert vara en äkta tråkmåns! Men så får det nog vara – tills jag laddat batterierna!

Jag är så glad över att få vara ledig denna helg – att bara få ta det lite lugnt, att städa och tvätta lite, läsa lite bok, lyssna på radio och framförallt få tid att reflektera lite över mina intryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar