onsdag 12 september 2012

Internet – Internet i Armenien


Jag har äntligen fått internet till min lägenhet. Helt underbart måste jag passa på att säga. Nu kan jag prata med min kära familj, läsa nyheterna och till och med lyssna på svensk radio.  Jag är så lycklig att jag blir alldeles tårögd när jag tänker på det! Tänk vilken fantastisk uppfinning och vilka möjligheter det ger oss människor till att kommunicera med varandra - jorden över!

Att fixa internet här fungerar inte riktigt på samma sätt som hemma. Låt mig berätta hur det gick till: Min granne ringde någon snubbe som fixat hans internet. Snubben skulle komma hit i förrgår men eftersom det regnade kunde han inte komma. Snubben kom igår istället. Snubben pratar inte ett ord engelska men tack och lov var min kära granne här och översatte. In kommer i alla fall snubben med en stor borr i högsta taget. Jag hinner tack och lov stoppa dem och se till att de ringer hyresvärden och frågar om det är OK att de borrar ett hål genom ytterväggen och in i lägenheten – Ja visst, borra ni svarar hon! Sen klättrar snubben upp på taket (tror jag) och fixar något där för att sedan peta in en sladd genom hålet i väggen – sedan var det bara att stoppa in i datorn och vips hade jag internet! Jag betalade honom ca. 100 sek direkt i handen för den första månaden, när det är dags att betala nästa gång kommer han och knackar på. Som sagt, inte som i Sverige direkt! OCH än så länge har internetet fungerat fint fint!

På kontoret har internetet däremot slutat fungera – de (internetoperatören) påstår att vi inte har betalat någon räkning (vilket vi inte håller med om!) så då stänger de av det tills vi betalat räkningen. Vad gör vi då på ett kontor utan internet? Ja, det är en ganska bra fråga – vi precis som de flesta där hemma är ganska beroende av internet och mejl för att kunna arbeta. Så de senaste dagarna har vi tagit det lugnt – vi har arkiverat saker, tagit långa kaffepauser, pratat och diskuterat, vi (eller snarare de) har organiserat, rensat och planerat. Det verkar på något sätt inte vara någon brådska att fixa internetet för det har inte fungerat nu på några dagar (tredje dagen idag). Mig gör det dock inget för nu har jag massor med tid att fråga massa frågor och de har tid att förklara saker för mig.


Hoppas ert Internet fungerar bra där hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar