tisdag 25 december 2012

Här kommer några av mina favoritcitat från min tid här i Armenien

Jag berättar för min granne att jag har halsbränna och att det gör ont i övre delen av magen och visar:
”Tove, oroa dig inte. Vi har så bra hjärtmedicin här. Säg bara till om du får ont så ska jag gå till apoteket och köpa lite till dig.”

Jag ringer till min hyresvärd, hon pratar ganska lite engelska:
(Jag) - It is water on the floor. It is coming from the roof. 
(H) - Tove, I don't understand, what is roof?
(Jag) - Not the floor, above head, up??
(H) - No...
(Jag) - It is dripp, dropp in the bathroom. Not good. 

”Är inte allt perfekt i Sverige, ni har väl till exempel total jämställdhet, eller hur?”

En person berättar att hon heter Lina, jag säger att jag har en lillasyster som heter Lina och säger att det var nog inget vanligt armeniskt namn – jag får som svar (dock mer på skämt än allvar):
”Men Tove, jag trodde du hade lärt dig, allt kommer ju från Armenien från början.”

Jag ringer (ganska stressad och orolig) till min kollega för att jag tror jag glömt att stänga av gaslågan innan jag åkte hemifrån:
”Tove, det kan vara en hel brand i din lägenhet. Ojoj. Men oroa dig inte. Oroa dig inte ett dugg. Vi fixar det. Njut av din resa istället.”
Lättare sagt än gjort, men det gick bra allihopa.

”Det är inte så vanligt att man bor själv här, om det är en någon som bor ensam i en lägenhet så är det nog någon som har psykiska problem eller så är det en hora.”

Mitt i natten vaknar jag av att telefonen ringer (det är min granne) och jag svarar och hör:
(G) - Tove, har du stearinljus?
(Jag) - Ja, jag har starinljus.
(G) - Bra! Det var bara det jag ville veta.
(Jag) - Varför?
(G) - Vi har strömavbrott.
(Jag) - Jaha, ok.
(G) - Sov gott.

En man, 23 år, fick frågan vad han skulle göra om han fick tre önskningar inslagna.
”Det första jag skulle göra är att se till att berget Ararat blev armeniskt igen.”

Jag säger att jag är vegetarian och får frågan:
”Äter man inte kött i Sverige, har ni inte kött där?”



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar