måndag 24 december 2012

GOD JUL


God jul till er alla där hemma!!!

Jag önskar att jag kunde sitta där hemma med er och mysa men så blir det inte denna jul. En annan gång. Denna gång ska jag fira min jul här i Armenien. Vad vi ska göra är inte riktigt klart än men något ska vi nog hitta på. För inte kan man låta självaste julafton gå obemärkt förbi?

Här borta så firar man inte jul den 24/12 eller den 25/12 utan julafton infaller den 6/1. Detta hör ihop med att man är någon specialform av ortodoxa kristna och då utgår de från det gamla testamentet och den gamla tidsräkningen.

Under sovjettiden ville ledningen i Moskva inte uppmuntra till religion och därför så försökte de flytta firande av jul till nyårsafton istället. Så på nyårsafton kommer tomten. Han kommer vid midnatt och delar ut sina paket. Och här finns det inga julgranar utan det är nyårsgranar som gäller. Under själva julafton så händer det inte så mycket. Då går man till kyrkan och ber ganska länge och sedan är det någon slags middag men inte så mycket mer.

Jag och Sandra tänker att vi ska bjuda in folk på en svensk jul (kanske inte just idag utan någon annan lämplig dag) med sill, köttbullar, prinskorv, glögg, pepparkakor och lite annat smått och gott. Det blir spännande att se om de gillar det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar