torsdag 30 augusti 2012

Vem är jag och vad ska jag göra?



Hej alla!


Tove heter jag och kommer under de kommande fyra månaderna att befinna mig i Armeniens huvudstad Jerevan för att göra praktik på Armeniens FN-förbund. En spännande resa som gjorts möjlig tack vare Svenska FN-förbundet och SIDA:s praktikantprogram.


Mitt äventyr till Armenien började för ganska precis tre år sedan då jag flyttade upp till Sollefteå för att studera vid programmet för internationell kris och konflikthantering. I Sollefteå kom jag snabbt i kontakt med Sollefteås FN-förening. En förening som sjöd av engagemang och drevs av inspirerande människor. I föreningen kom jag snabbt att uppslukas av internationella frågor och glädjes av möjligheten av att ha funnit ett forum för att arbeta med internationella frågor. Under tiden i Sollefteå kom jag även att vara föreningens ordförande under ett år.


Mitt engagemang för internationella frågor börjande egentligen inte där och då i Sollefteå utan har funnits med mig sedan många år. Det har bland annat tagit sig uttryck i fyra resor till den fantastiska latinamerikanska kontinenten där jag både hunnit med spanskastudier, studier, äventyr och lite volontärarbete.


Varför sitter jag då snart på ett plan till Armenien?
För att jag helt enkelt inte kunde motstå möjligheten att få uppleva en ny och spännande kultur i en för mig främmande kontinent men även för att få se och lära mig hur andra länder jobbar med frågor som fredsskapande, mänskliga rättigheter och internationellt engagemang.

  
Jag tänker fylla denna blogg med spännande intryck, mina upplevenser och vad som händer i Armenien. Det är i alla fall min utgångspunkt, sen får vi se hur det blir!  
  

  


1 kommentar:

  1. Jag kommer att lusläsa bloggen! Du är fantastisk <3

    SvaraRadera