fredag 31 augusti 2012

Förberedelserna


De senaste veckorna har jag på alla möjliga sätt förberett mig inför avresan till Armenien den 3:e september. Förberedelserna har varit allt från möten, vaccinering, visumansökan, införskaffande av diverse kläder och andra bra att ha saker, praktikantutbildning i Härnösand, packning (och ompackning), introduktion på Svenska FN-förbundet, inläsning om situationen i Armenien till en massa jobbiga hejdån.

Praktikantkursen i Härnösand
Under åtta dagar samlades 75 stycken unga praktikanter som ska ut i världen och praktisera på diverse organisationer på Sida Parthership Forum i Härnösand. I Härnösand blev vi väl omhändertagna och fulproppade med information. Mycket repetition från tidigare studier vilket alltid är bra, så att jag inte glömmer allt bra jag lärt mig under åren i Sollefteå och Umeå. Men det var inte bara gammal skåpmat utan en hel del nytt också som mig nya tankar och perspektiv! Förutom föreläsningar fick vi tid över att upptäcka Härnösand och omgivningen, bland annat gjorde vi ett mysigt studiebesök på Söråkers folketshus.   


Introduktionen på Svenska FN-förbundet
Direkt efter praktikantkursen i Härnösand bar det ner till Stockholm för en introduktion på Svenska FN-förbundets kansli, en introduktion på tre dagar. På kansliet har vi gått igenom allt från uppförandekod till efterarbete och försäkringar.


Nu återstår bara ett 60:års kalas och några sista dagars packande, vet ni hur svårt det är att packa för ett land där det kan vara allt från +40 till -10 och få plats i en resväska?! Jag kan tala om för er att det är ganska svårt faktiskt :)


Nu är jag nog så förberedd som man kan vara – så snart så kör vi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar